سامانه وبلاگ مدارس
  • خانه
  • تماس
  • ورود
  • آمار

  • امروز: 134
  • دیروز: 98
  • 7 روز قبل: 1387
  • 1 ماه قبل: 3200
  • کل بازدیدها: 132566
 
« گناهان روزانه یک شهید 16 سالهلیله الرغائب »

عوارض اجتماعی گناه  

1- گناه عامل دگرگونی نعمت‌ها و نابودی ملت‌ها

آیه 11سوره رعد به یکی از اصول تغییرناپذیر طبیعت وسنن الهی اشاره می‌کند آنجا که می‌فرماید:                                        

… إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا به قومٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذَا أَرَادَ اللّهُ به قومٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ.    

ترجمه: … در حقیقت‌ خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و چون خدا برای قومی آسیبی بخواهد هیچ برگشتی برای آن نیست و غیر از او حمایتگری برای آنان نخواهد بود.

از دیگرپیامدهای شوم فردی واجتماعی گناه به اختصارمیتوان به این‌ها اشاره کرد:قطع باران، ویرانی خانه، خشم ولعن الهی، فقرعمومی، ابتلا به بیماری‌ها چه به صورت فردی ویا عمومی (آندمی ویا اپیدمی)

اگر ملتی به گناه و معصیت آلوده شوند، حضرت جلّ و علا نعمت‌های آن‌ها را می‌گیرد و نابودشان می‌کند مگرآنکه با توبه و استغفار درصدد رفع آن برآیند.                       

و یا درآیه 96سوره اعراف خداوند می‌فرماید:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم به ما کَانُواْ یَکْسِبُونَ؛ اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند قطعا برکاتی از آسمان و زمین برایشان می‌گشودیم ولی تکذیب کردند پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم.  

و همچنین آیات 21سوره غافر و 52 سوره انفال و آیات 15و17سوره سبا مؤید این مطلب می‌باشند.                 

2- گناه عامل پرده دری و هتک حرمت اجتماعی      

یکی از پیامدهای سوء بعضی از گناهان، دریدن و هتک پرده های احترام جمعی است. بهتر است در تأیید این سخن به کلام الهی استناد شود که این حقیقت را در آیه 91سوره مائده چنین بازگو می کند:

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ؛ همانا شیطان می‌خواهد با شراب و قمار میان شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست برمی‌دارید.                              

در اطلاعات هفتگی شماره 1060 آمده که: «بطوری که یکی از آمارگیران آمریکایی نتیجه گرفته است، عامل قمار تقریباً در 30% از جنایات دخالت دارد.» حضرت علی(علیه السلام) شوخی و هزلی را که منجر به مسخرگی و گناه شود را عامل ایجاد کینه و در نتیجه هتک حرمت اجتماعی و عواقب زیانبار بعدی می‌دانند. از دیگر پیامدهای شوم فردی و اجتماعی گناه به اختصار میتوان به این‌ها اشاره کرد: قطع باران، ویرانی خانه، خشم و لعن الهی، فقر عمومی، ابتلا به بیماری‌ها چه به صورت فردی و یا عمومی (آندمی ویا اپیدمی).


مرکز:http://www.tebyan.net


موضوعات: نغز
   پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392


فرم در حال بارگذاری ...

اوقات شرعی
پخش زنده اماکن متبرکه
دانشنامه سوره های قران
سوره قرآن
تدبر در قرآن
دانشنامه مهدویت
دانشنامه عاشورا
احادیث موضوعی
وصیتنامه شهدا