« عنایت بانو فاطمه به سید بحرالعلوم | چرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نمی بینیم؟ » |
آنکه بهترین ابزار منطقی «خطابه» است، به شرط آنکه خطیب دارای استعداد ذاتی در این کار باشد و اسلوب آن را به خوبی فراگیرد. غرض از خطابه تمرین تهذیب نفس و کسب ملکه «عدالت» است که مرکّب است از: عفّت و سخاوت و شجاعت و حکمت.
شواهدی از خطبه فدکیه: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام از همه روشهای خطابه و انذار بهره جست و به فرمان الهی عمل نمود که فرمود: «ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن» (نحل: ۱۲۵) بر ایشان برهان آورد، پند و موعظه کرد و به بهترین وجه جدال نمود. اما دلها را جایی برای انذار نمانده بود. پس حضرت سخن آخر خود را بیان میدارد و آنها را از عاقبت سختی که به دست خود برای خویش رقم زدهاند، خبر میدهد: «اکنون این شتر شیرده خلافت را بگیرید و ببرید، به ناحق غصب کنید و به آسودگی سوار شوید. اما بدانید که پای آن مجروح است و پشت وی زخم، و غبار و ننگ آن همیشه باقی است. این عمل غصب شما به غضب خداوند پیوسته است و این روش ناپسند شما به آتش روز جزا متصل. خداوند میداند آنچه را شما مرتکب میشوید و به زودی، ای ستمکاران! بازگشت خود را درمییابید. غضب الهی و خواری در روز قیامت، به اضافه ننگ و خفّت دنیوی نتیجه مخالفت با اوامر الهی است. ای مردم! من دختر کسی هستم که شما را از عذاب دردناک بیم داد، و میبینم عذابی سخت شما را استقبال میکند. هر چه دلتان بخواهد بکنید؛ ما نیز آنچه بر حق است، میکنیم. شما منتظر نتیجه عمل خود باشید، ما هم منتظر روز تشخیص حق از باطل، و سعید از شقی هستیم.»
با توجه به تعریف خطابه «عبارتی که اقناع جمهور مردم را در حد امکان به دنبال دارد و علت استفاده از آن عدم ظرفیت عامه مردم از درک برهان و جدل است.»(۳۶) بیانات حضرت از اینرو، به «خطبه» معروف گشتهاند که درصدد اقناع مخاطبانی بیان شدهاند که ظرفیت پذیرش برهان را ندارند؛ یعنی ضعف شنوندگان، ایشان را وادار نموده است تا به جای برهان، از خطابه استفاده نماید. علاوه بر اینکه به گفته عالمان علم منطق تأثیر خطابه در مسائل اجتماعی از جدل و برهان بیشتر است.
حضرت به دلیل دیگری هم از این روش سود جسته، و آن احتمال تأثیر است. ایشان درصدد بوده است تا بر مستمعان تأثیری شگرف بگذارد و وظیفه خود را در احیای دین اسلام اجرا نماید. بدین دلیل، از روش «خطابه» بهره جسته است؛ همانگونه که فرزند گرامیاش، حضرت امام حسین علیهالسلام ، با اهدای خون، دین جدّ خویش را احیا نمود؛ زیرا برای مخاطبان شیوههای تبلیغی گوناگونی منظور شدهاند. بنابراین، حضرت به منظور غایت اصلی خطابه، که همان بیان حق است، از اعوانی بهره میجوید، خود را معرفی میکند و حزن و غمش را در ماتم پدر آشکار میسازد. مخاطبش خلیفه است و حاضران در مسجد. داور همه آنهایی که در طول تاریخ خطبه را میشنوند و در آن تفکر میکنند، و حاکم خداست که بهترین حکمفرماست. «و هو أحکمُ الحاکمینَ.» متن خطبه و محتوای عالی مستتر در آن، قائل آن که فرمود «اِعلَموا أنّی فاطمه» و مقولٌ له در اینجا یعنی خدایی که همه را به انجام وظایف مأمور ساخته است و مدار خطبه فدکیه را تشکیل میدهند. بهره جستن حضرت از مبادی خطابه که استفاده از آرایههای لازم در خطابه که به آن اشاره شد از جمله ویژگیهای خطابی حضرت در خطبه مورد نظر میباشد و اینچنین است این خطبه، بر زبان برترین بانوی جهان، بهترین مضامین در قالب خطابهای به نام فدکیه.
سلام ممنون از مطلبتون
ایام فاطمیه را تسلیت میکنم
فرم در حال بارگذاری ...