سامانه وبلاگ مدارس
  • خانه
  • تماس
  • ورود
  • آمار

  • امروز: 4
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 1389
  • 1 ماه قبل: 3295
  • کل بازدیدها: 132858
 
« یارحمه للعالمینیارسول الله »

 



="text-align: right; mso-outline-level: 4; direction: rtl; unicode-bidi: embed;” dir="RTL">امام حسن مجتبی علیه السلام در شب نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهانگشود و حدود هفت سال از دوران زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را درککرد و پس از آن حضرت حدود سی سال با پدر بزرگوارشان علی بن ابی طالب علیه السلامملازمت داشت. بعد از شهادت امیرالمؤمنان علیه السلام به مدت ده سال عهده دار مقامامامت بودند و در 28 صفر سال پنجاه هجری در سن 47 سالگی به دستور معاویه بن ابیسفیان و به دست جعده دختر اَشْعَثِ بنِ قِیس مسموم شد و بر اثر همان زهر به شهادترسید.

چگونگی شهادت امام حسن علیه السلام

حکومت اموی پس از تحمیل صلح بر امام حسن علیه السلام گرچه به بسیاری از اهدافخود رسیده بود، ولی هم چنان وجود امام حسن علیه السلام مانع از به اجرا درآوردنبرخی از نیّات پلید آنان بود. از جمله اهدافی که معاویه دنبال می کرد تعیین جانشینبرای خود بود. وی از اجرای این تصمیم که برخلاف مفاد صلح نامه او با امام حسن علیهالسلام بود وحشت داشت و می دانست که اگر در زمان حیات آن حضرت به چنین کاری دستبزند، بدون شک با مخالفت شدید حسن بن علی علیه السلام روبه رو خواهد شد. بر ایناساس تصمیم گرفت از هر راه ممکن امام علیه السلام را به شهادت برساند. پس از بررسیهای زیاد جعده همسر امام حسن علیه السلام را مناسب ترین فرد برای تحقق بخشیدن بهاین هدف پلید دید. آن گاه به صورت محرمانه و با ارسال صدهزار درهم به جعده، به اوقول داد که اگر امام حسن علیه السلام را به شهادت برساند او را به همسری یزیددرخواهد آورد. بدین وسیله جعده آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد وطولی نکشید بر اثر آن، امام حسن علیه السلام به شهادت رسید.

وصیت امام حسن علیه السلام

چون امام حسن علیه السلام را مسموم کردند و حال او دگرگون شد برادرشان امام حسینعلیه السلام به بالین آن حضرت حاضر شدند. وقتی جویای احوال او گشتند امام حسن علیهالسلام فرمودند: «خود را در اوّلین روز از روزهای آخرت و آخرین روز از روزهای دنیامی بینم». در ادامه، این گونه وصیت فرمودند: «گواهی می دهم به وحدانیت خدا و این کهبرای او شریکی نیست و تنها او سزاوار پرستش است. هرکه اطاعت او را در پیش گیردرستگار می شود و هرکه نافرمانی اش کند گم راه می گردد و کسی که از گناهان وتقصیراتش به نزد او توبه کند هدایت می شود. ای حسین،جنازه مرا در کنار جدم رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم دفن کن به شرط آن که کسی مانع این کار نباشد. اگر تو رااز این کار باز داشتند مبادا بر آن پافشاری کنی؛ چون راضی نیستم به خاطر این کارقطره ای خون به زمین ریخته شود»

امام حسن مجتبی علیه السلام در شب نیمه رمضان سال سوم هجری در مدینه چشم به جهانگشود و حدود هفت سال از دوران زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم…" data-path="../../plugins/share_plugin/img/">

موضوعات: نغز
   چهارشنبه 20 دی 1391


فرم در حال بارگذاری ...

اوقات شرعی
پخش زنده اماکن متبرکه
دانشنامه سوره های قران
سوره قرآن
تدبر در قرآن
دانشنامه مهدویت
دانشنامه عاشورا
احادیث موضوعی
وصیتنامه شهدا